Centro Universitario San Isidoro

 Portal de la investigación

 

Polo Serrano, D. (2024). Is ChatGPT Woke? Comparative analysis of ’1984’ and ’Brave new world’ in the Digital Age. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(3), 251–265. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5264

Resumen:

Estudio que examina la aplicación de la ideología woke en la generación de contenidos textuales con ChatGPT, comparando las premisas de las distopías «1984» y «Un mundo feliz» con los resultados que arroja la IA. A través de una metodología participativa con estudiantes universitarios, se exploran el sesgo que se presenta en ChatGPT relacionado con el wokismo. Los resultados prácticos muestran paralelismos con el control ideológico y las supuestas libertad e igualdad, discutiendo el papel de la IA en la amplificación de movimientos sociales, subrayando también la intersección entre tecnología y cambio social en la era de la información.

Abstract:

A study that examines the application of ‘woke’ ideology in the generation of textual content with ChatGPT, comparing the premises of the dystopias ‘1984’ and ‘Brave New World’ with the outcomes produced by the AI. Through a participatory methodology with university students, the bias present in ChatGPT related to ‘wokeness’ is explored. The practical results show parallels with ideological control and the supposed freedom and equality, discussing the role of AI in amplifying social movements, while also highlighting the intersection between technology and social change in the information age.

    Información adicional

    Título

    Polo Serrano, D. (2024). Is ChatGPT Woke? Comparative analysis of ’1984’ and ’Brave new world’ in the Digital Age. VISUAL REVIEW. International Visual Culture Review Revista Internacional De Cultura Visual, 16(3), 251–265. https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5264

    Autor/s

    Polo Serrano, D. – https://investigacion.centrosanisidoro.es/david-polo-serrano-entrada

    Año

    2024

    DOI

    https://doi.org/10.62161/revvisual.v16.5264