Centro Universitario San Isidoro

 Portal de la investigación

 

González Tejero & Medina Molina. C. (2022). Training, corporate culture, and organizational work models for the development of Corporate Entrepreneurship in SMEs. En: Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy.

Resumen:

Propósito – El propósito de este estudio es evaluar el impacto del emprendimiento corporativo. Para ello, se considera el proceso de aprendizaje del individuo en habilidades, competencias y metodologías ágiles, así como la influencia de la cultura corporativa, formas de trabajo y capacidades organizativas en las pequeñas y medianas empresas (Pymes). Diseño/metodología/enfoque – Este estudio se realizó mediante un cuestionario de encuesta por correo electrónico, realizado a 241 pymes de Madrid y Guadalajara (España). Las hipótesis se probaron con modelos de ecuaciones estructurales (SEM). Hallazgos – Los resultados arrojaron un vínculo positivo y directo entre la organización y la formación de líderes empresariales en programas de habilidades y competencias, así como entre esta formación y los procesos de emprendimiento corporativo realizados en la organización. Sin embargo, existe una relación indirecta entre la actividad organizacional y los procesos de la organización y las actividades de intraemprendimiento. Limitaciones/implicaciones de la investigación: la investigación proporciona una contribución práctica a la perspectiva de las PYME y crea conciencia sobre la importancia de las actividades intraemprendedoras para el desarrollo empresarial. De ahí que cobra relevancia centrarse en planes de formación que tengan un impacto directo en el desarrollo de innovaciones empresariales que conduzcan al emprendimiento corporativo. Originalidad/valor – Esta investigación contribuye a contextualizar y enriquecer la literatura sobre emprendimiento corporativo al abordar la brecha relacionada con la cultura, la innovación y las habilidades corporativas, a través de un modelo que muestra la relación entre las variables.

Abstract:

Purpose – The purpose of this study is to assess the impact of corporate entrepreneurship. To this end, the learning process of the individual in skills, competencies and agile methodologies is considered, as well as the influence of corporate culture, ways of working and organizational capabilities in small and medium enterprises (SMEs). Design/methodology/approach – This study was performed by means of an email survey questionnaire, conducted on 241 SMEs in Madrid and Guadalajara (Spain). The hypotheses were tested with structural equation modeling (SEM). Findings – The results yielded a positive and direct link between the organization and the training of business leaders in programs of skills and competencies, as well as between this training and corporate entrepreneurship processes carried out in the organization. However, there is an indirect relationship between organizational activity and processes of the organization and intrapreneurship activities. Research limitations/implications – The research provides a practical contribution to the SME perspective and raises awareness of the importance of intrapreneurial activities for business development. Hence, it becomes relevant to focus on training plans that have a direct impact on the development of business innovations that lead to corporate entrepreneurship. Originality/value – This research contributes to contextualize and enrich the literature on corporate entrepreneurship by addressing the gap related to corporate culture, innovation and skills, through a model that shows the relationship between the variables.

Información adicional

Título

González Tejero & Medina Molina. C. (2022). Training, corporate culture, and organizational work models for the development of Corporate Entrepreneurship in SMEs. En: Journal of Enterprising Communities: People and Places in the Global Economy, 16(1), 168-188.

Autor/s

Cristina Blanco González Tejero –
Cayetano Medina Molina – https://investigacion.centrosanisidoro.es/cayetano-medina-molina-entrada

Año

2022

Url

https://ideas.repec.org/a/eme/jecpps/jec-12-2021-0178.html